Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
37 p.
Feminist therapy. --- Women --- Mental health. --- Feminist therapy --- #SBIB:316.346H10 --- #SBIB:316.8H30 --- Feminist psychotherapy --- Therapy, Feminist --- Feminism --- Psychotherapy --- Radical therapy --- Mental health --- Vrouwenproblematiek, feminisme: algemeen --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Health and hygiene --- Psychology --- Theses --- Hulpverlening --- Feminisme --- Vrouwenhulpverlening --- Empowerment --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden
Choose an application
In dit onderzoek gaat het over de vraag hoe feministische hulpverlening en feministische theorie kan bijdragen tot de ontwikkeling van de theorie en de praktijk van humanistisch raadswerk. Humanistische raadslieden staan in voor de professionele begeleiding van mensen die worstelen met bestaans- of zingevingvragen.. De empowerment-benadering vormt het centrale uitgangspunt van het onderzoek. Empowerment is wordt op drie manieren gebruikt: in een politieke benadering met autonomie als centrale waarde, in een cultuurkritische benadering waarin verbondenheid centraal staat, en een in postmoderne benadering waarin diversiteit het uitgangspunt vormt. Zij toont aan dat empowerment op drie manieren belangrijk is voor hulpverleners : in de politisering van vragen en problemen van cliënten, in de sensitiviteit voor machtsprocessen en machtsverschillen in de hulpverleningsrelatie en de werkmethoden en in het aanspreken van de kracht van cliënten. De auteur pleit voor de verdere ontwikkeling van raadswerk als een vorm van begeleiding die niet alleen op individuen, maar ook op sociaal-culturele contexten is betrokkenen waarin aandacht is voor de machtsprocessen in de relatie tussen begeleider en cliënt(e).
Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of minorities --- Sociology of social care --- Assistance --- Humanism --- Theory --- Book --- Empowerment --- Netherlands
Choose an application
Deze toolbox is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn op het gebied van de gezondheidsbevordering en ziektepreventie en dient ter ondersteuning en inspiratie bij het werken aan empowerment in een vaak weerbarstige werkpraktijk. Er worden een aantal methoden, werkvormen, instrumenten en gereedschapskisten gepresenteerd die bruikbaar zijn in het werken aan empowerment en participatie.
Choose an application
In deze publicatie worden zes Nederlandse praktijkvoorbeelden beschreven van zorg- en hulpverlening aan migrantenvrouwen met chronische lichamelijke klachten. Empowerment en diversiteit vormen hierbij telkens het uitgangspunt. Een empowermentbenadering vertrekt van de kracht en vermogens van mensen zelf, en bekijkt hun vragen en gezondheidsklachten vanuit hun leefwereld. De kwaliteit van leven en de eigen behoeften en verlangens van mensen staan centraal, en de zorg moet daarbij aansluiten. In een diversiteitsbenadering wordt etniciteit in relatie gezien tot onder meer gender, leeftijd en sociaal-economische status. In welke mate deze sociaal-culturele categorieën van belang zijn voor het afstemmen van de kwaliteit en toegankelijkheid van de gezondheidszorg, vormt dan de centrale vraag. In beide benaderingen fungeert de individuele leefsituatie van de betrokkenen als vertrekpunt voor hulpverlening en zorg.
Women immigrants
---
-#BIBC:ruil
Choose an application
In het HBO en WO is het bijdragen aan het ontwikkelen en innoveren van de beroepspraktijk een belangrijk speerpunt. Actieonderzoek is een niet meer weg te denken methode bij praktijkgericht onderzoek. Kenmerkend is dat de vraagstelling ingegeven wordt door de beroepspraktijk en dat de opgedane kennis direct kan bijdragen aan die beroepspraktijk. Dit boek wil studenten, maar ook professionals die werkzaam zijn in de zorg en/of welzijn, principes en handvatten bieden om systematisch en methodisch de beroepspraktijk te onderzoeken en te verbeteren.Het boek geeft inzicht in de relevantie en de methodologie van actieonderzoek. Het biedt handvatten voor de praktische toepassing in een concreet onderzoeksplan. Daarnaast staan de hedendaagse methoden voor dataverzameling en analyse beschreven. Ook laat het boek succesvolle voorbeelden zien van al afgeronde actieonderzoeken. Actieonderzoek vertrekt altijd vanuit een kwestie die in de praktijk speelt. Vervolgens wordt via actie in de praktijk kennis opgedaan met als doel hierin verandering of verbetering aan te brengen. Dit is een spiraalvormig proces waarbij de betrokkenen in de praktijk actief deelnemen en samenwerken. Wat actieonderzoek bijzonder maakt, is dat het niet alleen om praktijkontwikkeling gaat, maar ook om kennisontwikkeling en om professionele of persoonlijke ontwikkeling.(https://www.vangorcum.nl/product/100-94_Actieonderzoek)
Methods in social research (general) --- Sociology of social welfare --- actieonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- welzijnswerk --- zorgsector --- Wetenschappelijk onderzoek --- Actieonderzoek --- Methodologisch onderzoek --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Welzijnszorg --- Zorgsector --- Onderwijs --- sociaal onderzoek --- praktijkonderzoek --- 301.08 --- PXL-Healthcare 2019 --- welzijnszorg --- wetenschappelijk onderzoek --- beroepspraktijk --- kwaliteitsverbetering --- Sociale welzijnszorg --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Zorg- en welzijnssector --- Natuurwetenschappen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In het HBO en WO is het bijdragen aan het ontwikkelen en innoveren van de beroepspraktijk een belangrijk speerpunt. Actieonderzoek is een niet meer weg te denken methode bij praktijkgericht onderzoek. Kenmerkend is dat de vraagstelling ingegeven wordt door de beroepspraktijk en dat de opgedane kennis direct kan bijdragen aan die beroepspraktijk. Dit boek wil studenten, maar ook professionals die werkzaam zijn in de zorg en/of welzijn, principes en handvatten bieden om systematisch en methodisch de beroepspraktijk te onderzoeken en te verbeteren.Het boek geeft inzicht in de relevantie en de methodologie van actieonderzoek. Het biedt handvatten voor de praktische toepassing in een concreet onderzoeksplan. Daarnaast staan de hedendaagse methoden voor dataverzameling en analyse beschreven. Ook laat het boek succesvolle voorbeelden zien van al afgeronde actieonderzoeken. Actieonderzoek vertrekt altijd vanuit een kwestie die in de praktijk speelt. Vervolgens wordt via actie in de praktijk kennis opgedaan met als doel hierin verandering of verbetering aan te brengen. Dit is een spiraalvormig proces waarbij de betrokkenen in de praktijk actief deelnemen en samenwerken. Wat actieonderzoek bijzonder maakt, is dat het niet alleen om praktijkontwikkeling gaat, maar ook om kennisontwikkeling en om professionele of persoonlijke ontwikkeling.(https://www.vangorcum.nl/product/100-94_Actieonderzoek)
Qualitative methods in social research --- Sociology of social welfare --- actieonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- welzijnswerk --- zorgsector --- Wetenschappelijk onderzoek --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Methodologisch onderzoek --- Actieonderzoek --- Welzijnszorg --- Zorgsector --- Onderwijs --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Zorg- en welzijnssector --- Natuurwetenschappen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Onderzoeksmethoden --- 001.8 --- onderzoek --- Onderzoek (wetenschap) --- 001.891 --- Actieonderzoek. --- Praktijkonderzoek. --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Professionals en professionaliteit staan volop in de aandacht. Er is maatschappelijk debat over de positie van professionals. Bestaat er in onze cultuur nog wel genoeg waardering voor het wezenlijke van hun werk? Geeft onze markteconomie hen genoeg ruimte om naar eer en geweten hun beroep uit te oefenen? De professionals in sectoren als zorg, onderwijs en dienstverlening voelen zich bekneld door regels en management. Dit roept vanzelf vragen op over professionaliteit. Wat is eigenlijk het kenmerkende van professies? Geldt de beknelling voor alle aspecten van professionaliteit? Is professionaliteit wel denkbaar zónder 'eer en geweten'? Normatieve professionalisering verwijst naar goed werk doen, en dat is meer dan je werk goed doen. Goed werk is niet alleen technisch, maar ook moreel juist. Het vraagt van professionals bezinning: op hun maatschappelijke rol, op hun relatie met de mensen voor wie ze werken, op de morele en politieke werking van hun vakkennis. Inhoudsopgave : Deel I - Professionaliteit toen en nu : ontwikkelingen, debatten en kernbegrippen Deel II - Goed werk in de praktijk : de positie, spanningen en dilemma's van professionals Deel III - De ontwikkeling van goed werk : morele, politieke en existentiële leerprocessen.
professionaliteit --- arbeidsethiek --- dienstverlening --- deontologie --- Professional ethics. Deontology --- onderwijs --- zorgsector --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- Filosofie van het welzijnswerk (maatschappelijk werk, levensbeschouwingen, welzijnswerk, levensbeschouwingen) --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Maatschappelijk werk: algemeen --- organisaties, gedrag --- methodiek --- ethiek --- 174 --- S20090011.JPG --- beroepsethiek --- professionalisering --- Beroepsethiek. Beroepsmoraal. Deontologie van het beroep --- 172 --- 301.17 --- Professionalisering --- 174 Beroepsethiek. Beroepsmoraal. Deontologie van het beroep --- Professionalisering. --- toegepaste filosofie
Choose an application
Bijzonder onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Education [Special ] --- Enfants inadaptés -- Éducation --- Enfants à besoins éducatifs particuliers --- Enfants à besoins éducatifs spéciaux --- Enseignement adapté --- Enseignement spécial --- Enseignement spécialisé --- Exceptional children -- Education --- Onderwijs [Bijzonder ] --- Onderwijs [Buitengewoon ] --- Psycho-éducation --- Psychoéducation --- Pédagogie curative --- Pédagogie curative et spécialisée --- Pédagogie spécialisée --- Speciaal onderwijs --- Special education --- Écoles pour enfants handicapés --- Éducation spéciale --- Éducation spécialisée --- 460.9 --- geluk --- kunst --- onderwijs --- verhalen --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- Art --- Psychological aspects
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|